Assembly based production has importance for large scale industries of developing countries. Satisfying demand and meeting production due dates of those kind of products are the prime targets of companies. One of the largest bus production facilities of Turkey, MAN Türkiye A.Ş., aims to minimize delivery costs and to meet daily production amounts by preventing delays in assembly operations. In this study, an assembly line design is suggested in order to achieve the company goals by studying single model line balancing and mixed model sequencing problems. Based on the characteristics of real life problem, three mathematical models for line balancing and sequencing are constructed. Furthermore, a heuristic algorithm is proposed for single model line balancing problem. This study is a part of a project that is partially supported by SANTEZ Program of Ministry of Science, Industry and Technology of Republic of Turkey
Montaja dayalı üretim, günümüz gelişen ekonomilerinin büyük ölçekli sanayilerinde önemli bir yer tutmaktadır. Geçmişten günümüze, montaj işlerinin hedeflenen zamanda bitirilebilmesi için iyileştirme çalışmaları yapmak, firmaların öncelikli hedefi olmuştur. Bu doğrultuda, Türkiye'nin en büyük üretim tesislerinden biri olan otobüs üreticisi MAN Türkiye A.Ş., siparişlerle belirlenen günlük üretim miktarı hedefine ulaşarak termin süresini tam zamanında karşılayabilmeyi ve bu sayede montajdaki gecikmeleri engelleyerek gecikme maliyetlerini en aza indirmeyi hedeflemektedir. Bu tez kapsamında, üç ana tip otobüs, hedeflenen çevrim süresi ve sabit istasyon sayısı koşulları altında, montaj işlerinin en verimli şekilde istasyonlara dağıtılması ve gecikmeler en aza indirilerek araçların hatta ilerletilebilmesi için, matematiksel modelleme ve sezgisel metot yöntemleri kullanılarak montaj hattı dengeleme ve model sıralaması çalışmaları önerilmektedir. Bu çalışma, Türkiye Cumhuriyeti Bilim, Teknoloji ve Sanayi Bakanlığı SANTEZ programı kapsamında desteklenen bir projenin parçasıdır