Günümüz iş dünyasında örgütlerin, ayakta kalabilmek ve varlıklarını devam ettirebilmek için insan faktörünü en iyi bir şekilde kullanması gerekmektedir. Örgütün amaç ve hedeflerine ulaşması, örgütün değerlerine bağlı, örgütün hedef ve amaçlarını kendi amaç ve hedefleri gibi benimseyen işinden tatmin olan işgörenlere bağlıdır. Bu da çağdaş yönetim anlayışında işinden tatmin olan işgörenlerin örgüte olan bağlılığı ile mümkün olabilmektedir. Bu araştırmanın temel amacı, işgörenlerin iş tatmini ve örgütsel bağlılık düzeylerini belirlemek, Sosyo-demografik özellikler ile iş tatmini ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki, farklılıkları ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini Başkent OSB metal sektöründe mevcut olan 77 işletmede çalışan 2500 işgören oluşturmaktadır. Örneklem ise 2500 çalışan arasından basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 249 işgörendir. Araştırmada genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli temel alınmıştır. Araştırmaya katılan işgörenlerin iş tatmin düzeylerinin ölçülmesinde 20 sorudan oluşan Minnesota iş tatmini ölçeğinin kısa formu, örgütsel bağlılığın ölçülmesinde ise üç boyutlu Allen ve Meyer örgütsel bağlılık ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 21.0 istatistik programı kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın problem ve alt problem durumları ile hipotezlerin cevaplanabilmesi için, Kruskal Waillis H testi, Mann Whtitney U testi, Leevenc F testi, T testi, Bağımsız gurup T testi, Tek Yönlü Varyans (Anova) analizi ve Spearman Brown Sıra farkları Korelasyon Katsayısı yöntemleri ile analizler yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre iş tatmini ile örgütsel bağlılık arasında pozitif yönde orta düzeyin üstünde anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, işgörenlerin iş tatmin düzeyleri alt boyutları (içsel-dışsal) ile örgütsel bağlılık düzeyi alt boyutları (duygusal-devam-normatif) arasında anlamlı ilişkilerin bulunduğu gözlemlenmiştir. İş görenlerin Sosyo demografik görüşlerine göre örgütsel bağlılıkta yaş değişkeni dışındaki diğer değişkenlerde anlamlı farklılıklara rastlanmadığı sonuçlarına ulaşılmış olup, bu sonuçlar ışığında işgörenler ve işveren örgütler yönetim ve İKY politikalarına ışık tutması açısından öneriler geliştirilmiştir.
Nowadays, organizations in the business world have to use the human factor economically in order to survive and continue their existence. Whether an organization achieves its goals and objectives depends on the job-satisfied employees who adopt the organization's goals and objectives as their own. This is possible only with the job-satisfied employees' commitment to the organization in modern management. The main objective of this study is to determine the employees' job satisfaction and organizational commitment levels, to determine the relationship between socio-demographic characteristics, job satisfaction and organizational commitment levels and to reveal their differences. The population of the research is a group of 2500 employees working in the metal sector in 77 different places of Başkent OSB. The sample consist of 249 employees selected among 2,500 employees by simple random sampling. Among the general scanning models, the relational scanning model is used in this research. In order to measure the level of job satisfaction of the employees surveyed Minnesota short-form questionnaire consisting of 20 questions. In order to measure organizational commitment the three-dimensional Allen and Meyer organizational commitment is used. The data obtained from this study were analyzed using SPSS 21.0 statistics software. In order to answer the hypothesis for the problem and sub-problems cases, Kruskal Waillis H-test, Mann Whtitney test, Leevenc F-test , T-test , independent groups T-test , variance (ANOVA) analysis and Spearman Brown sequence differences correlation methods are used. It was reached to a conclusion, as a finding of the research, that there is a significant relation of positively middle level between job satisfaction and organizational commitment. In addition, it was observed that employees' job satisfaction subscale (internal- external) and organizational commitment levels subscales (emotional –attendance- normative ) were strongly related. According to the employees' socio-demographic views, for job satisfaction the organizational commitment except the variable of age, no significant differences were found achieved results on the light of which, proposals were stated to enlight the employees management, employers management and HRM policies.