This article will present what we know of the life and times of an important alchemist, Ibn Umayl. It is entitled ‘Towards a Context’ because I have not yet consulted a number of his treatises, which are mostly only available as manuscripts. Ibn Umayl’s position in alchemy accords with Hermetic doctrines, and may have developed as a traditionalist reaction to developments in alchemy around the time of Jabir ibn Hayyan. The paper offers an overview of the influence Ibn Umayl on western literature, beginning with a quotation from The Canterbury Tales which shows knowledge of Ibn Umayl. The overview then goes on to look at the reception of his works in Arabic-Islamic alchemy. The last part of the paper, which makes use of published research and unpublished manuscripts, puts together what we know of his life, and places his ideas in the context of a school of thought. The writer is inclined to agree with researchers who say that Ibn Umayl was Egyptian, although the evidence is conflicting. Quoting The Pure Pearl and The Silvery Water in particular, the article emphasizes the alchemist’s faithfulness to Hermetic doctrines, although in a particular, Islamic, dispensation
Bu makale, mümkün olduğu kadarıyla, önemli bir simyacı olan İbn-i Ümeyl’in hayatını ve çevresini ele almaktadır. Çoğunlukla el yazması halinde bulunan eserlerin bazısına henüz bakamadığım için, makalemiz ‘Towards a Context’ olarak adlandırılmaktadır. Büyük ihtimalle, İbn-i Ümeyl’in sımyasal yaklaşımı Hermetik öğretilere uyup, Cabir İbn-i Hayyan’ın zamanında meydana gelen simyadaki değişimlere karşı gelenekçi bir reaksyon olarak tanımlanmalıdır. Başlangıç noktası Chaucer’in The Canterbury Tales’tan alınmış olan ve İbn-i Ümeyl’e göndermede bulunan bir alıntı olan makale, İbn-i Ümeyl’in batı edebiyatı üzerindeki etkisine genel bir bakışı sunmaktadır. Bu genel bakış, onun Arab-İslam simyasındaki yayılımının tarifine geçmektedir. Yayımlanmış eserlerin yanısıra, yayımlanmamış el yazmalarına da dayanan makalenin son bölümü, bildiğimiz kadarıyla simyacımızın hayatını anlatmakta, öğretilerinin belli bir okuldan kaynaklandığını düşündürmektedir. Kanıtların çelişmesine rağmen, makalenin yazarı diğer araştırmacılar gibi İbn-i Ümeyl’in bir Mısırlı olduğu kanaatındadır. Öncelikle Dürre-i nakiyye ile el-Ma ül-varaki’e göndermede bulunan makalenin, İslam çağına uygun şekillendirilmiş olması da, aynı zamanda simyacının Hermetik öğretilere sadakatını vurgulamaktadır