DSpace@Çankaya

Updating the restoration Libertine in Tanika Gupta’s contemporary adaptation of William Wycherley’s the country wife

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Coussens, Catherine
dc.date.accessioned 2016-02-15T09:03:42Z
dc.date.available 2016-02-15T09:03:42Z
dc.date.issued 2009-12
dc.identifier.citation COUSSENS, C. (2009). Updating the Restoration Libertine in Tanika Gupta’s Contemporary Adaptation of William Wycherley’s The Country Wife. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences, Sayı: 12, pp.61-74 tr_TR
dc.identifier.issn 1309-6788 tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12416/741
dc.description.abstract This paper analyses Tanika Gupta’s contemporary version of William Wycherley’s Restoration comedy, The Country Wife, particularly in terms of its treatment of the libertine character central to the genre described as ‘sex’ or ‘marriage’ comedy, popular during the 1660s and 1670s (Rosenthal 7-8). By resituating the play in contemporary multicultural London, Gupta enables a critique of contemporary gender and marital mores amongst young, ethnically-hybrid communities to emerge, problematising patriarchal, misogynist or aggressive versions of masculine identity, and asserting the right of individual men and women to choose their own marriage partners. However, she also gives place to the libertine ethos as it was valorised in early modern sex comedies. Critical debate concerning the social and moral implications of the libertine have remained active since the seventeenth century, with the libertine character generally interpreted as either a refreshing freedom-seeker or an anxious misogynist. While Wycherley’s play celebrates but finally limits and condemns the efforts of the libertine to disrupt patriarchal social structures, returning the rebellious upperclass ladies to patriarchal authority, and condemning Horner to future (teputedly impotent) oblivion, Gupta’s female libertines, Dolly and Daisy, remain fun-loving outsiders ready to embark on new adventures, while Hardeep/Horner succeeds in assisting the “country wife” to escape an unhappy marriage. Gupta’s version of the play draws parallels between Restoration social debate – particularly concerning morality, marriage, patriarchy and class – and the ethnically charged debates concerning cultural identity, marriage and gender rights which dominate twenty-first century urban Britain. tr_TR
dc.description.abstract Wife adlı oyununun, özellikle 1600 ve 1670’lerde popüler olan “cinsellik” veya “evlilik” komedisinin temelini oluşturan çapkın karakterini esas aldığı çağdaş versiyonunu inceler (Rosenthal 7-8). Bu oyunu, çok-kültürlü Londra’da yeniden canlandırarak, Gupta çağdaş genç melez topluluklardaki cinsiyet ve evlilik normlarını eleştirir, saldırgan ataerkil kadın düşmanına örnek erkek kimliklerini problematize eder ve kadın ve erkeklerin birey olarak eşlerini seçme hakkını vurgular. Aynı zamanda, erken dönem modern cinsellik komedilerindeki çapkınlık etosu üzerinde de durulmuştur. Çapkın karakterine, onyedinci yüzyıldan günümüze kadarki ahlaki ve sosyal yaklaşımlar, onu genellikle ya hoş bir özgürlük arayışçısı ya da tedirgin bir kadın düşmanı olarak değerlendirmiştir. Wycherley’nin oyunu çapkın karakterini onaylamakla beraber, onu sonunda ataerkil sosyal düzeni bozmaya kalkıştığı için suçlar ve isyankar üst-sınıf kadınlarını ataerkil otoriteye geri döndürüp, Homer’i de iktidarsızlıkla cezalandırırken, Gupta’nın Hardeep/Homer karakteri “köylü gelinin” mutsuz bir evlilikten kurtulmasını sağlar ve kadın çapkınları, Dolly ve Daisy, yeni serüvenlere açık zevk düşkünü yabancılar olarak kalırlar. Gupta’nın oyunu, Restorasyon döneminin - özellikle ahlak, evlilik, ataerkillik ve sınıf kavramları üzerine yoğunlaşan- sosyal tartışmaları ile, kendi oyununda ele aldığı yirmibirinci yüzyıl Londrası şehir hayatındaki etnik içerikli kültürel kimlik, evlilik ve cinsiyet hakları ile ilgili tartışmaları arasında paralellik kurar tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.publisher Çankaya Üniversitesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/closedAccess
dc.subject Restoration Sex Comedy tr_TR
dc.subject Libertine tr_TR
dc.subject Ethnicity tr_TR
dc.subject Anomie tr_TR
dc.subject Miscenation tr_TR
dc.subject Marriage tr_TR
dc.subject Restoration Dönemi Cinsellik Komedileri tr_TR
dc.subject Çapkın tr_TR
dc.subject Etnisite tr_TR
dc.subject Ümitsizlik tr_TR
dc.subject Maserasyon tr_TR
dc.subject Evlilik tr_TR
dc.title Updating the restoration Libertine in Tanika Gupta’s contemporary adaptation of William Wycherley’s the country wife tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Çankaya Üniversitesi Journal of Arts and Sciences tr_TR
dc.identifier.issue 12 tr_TR
dc.identifier.startpage 61 tr_TR
dc.identifier.endpage 74 tr_TR
dc.contributor.department Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Dosyalar Boyut Biçim Göster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster