Abstract:
Kasım 2000 Likidite Krizi ve Şubat 2001 Finans Krizi sonrası, IMF destekli bir Ekonomik
İstikrar Programı’na ek olarak, ekonomi yönetiminde politik müdahaleleri asgari düzeye indirebilmek için BDDK ve Kamu İhaleleri
Üst Kurulu gibi 10 üst kurul kurulmuştur.
Buna ek olarak Bankalar Kanunu, Hazinenin
İç Borçlanma Kanunu ve Merkez Bankası’nın
Bağımsızlığı Kanunu gibi girişimlerle söz konusu kurumların özerkliklerinin sağlanması
ve Türkiye’de siyasi istikrarın oluşturulmasıyla ortaya çıkan müspet etkiler ve beraberinde Ekonomik Programda mali disipline uyulmasının piyasalara güven vermesi sonucu
Türk ekonomisi 2002 başından beri pozitif
bir büyüme göstermektedir.
Her ekonominin sahip olduğu temel hedeflerin ilki yıllık enflasyonu düşürmektir. Bununla
beraber ekonomiler istikrarlı bir şekilde her
yıl yüzde 5 dolayında pozitif büyümeyi hedefler. Bu yazının amacı, 2001 yılından 2004
yılına kadarki süreçte, söz konusu bu iki veride gerçekleşen gelişmeleri belirtmek ve
2005-2006’daki ekonomik gelişmeleri detaylı
bir şekilde incelemektir. 2003–2004 yıllarındaki dış ticaret, devlet bütçesi, iç ve dış borç
stokları gibi diğer ekonomik gerçekleşmeleri
de Tablo-1’den takip edebilirsiniz.
Yıllık enflasyon artışları, TÜFE ve ÜFE (TEFE)
bazında sırasıyla 2000 yılında yüzde 31 ve
yüzde 32.7, 2001 yılında yüzde 68.5 ve yüzde
88.6, 2002 yılında yüzde 29.7 ve yüzde 30.8’e,
2003 yılında yüzde 18.4 ve yüzde 13.9’a, 2004
yılında yüzde 9.3 ve yüzde 13.8’e, 2005 yılında da yüzde 7.7 ve yüzde 2.7’ye gerilemiştir.
GSMH büyüme hızı ise, 2000 yılından 2001
yılına kadarki süreçte yüzde 6.3’ten yüzde
-9.5’e gerilemiştir. Bu oran; 2002 yılında yüzde 7.8, 2003 yılında yüzde 5.9, 2004 yılında
yüzde 9.9 ve 2005 yılında da yüzde 7.6’lık bir
artış göstermiştir.